Σημαντικότητα-Αναγκαιότητα Υλοποίησης Προγράμματος
Πλαίσιο Πιστοποίησης Εκπαιδευτικής Επάρκειας Εκπαιδευτών Ενηλίκων της μη τυπικής εκπαίδευσης:
Από 1.9.2017 η πιστοποιημένη εκπαιδευτική επάρκεια αποτελεί προϋπόθεση προκειμένου εκπαιδευτής να μετάσχει σε χρηματοδοτούμενο από δημόσιους πόρους πρόγραμμα της μη τυπικής εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του Νόμου 4342/2015 (ΦΕΚ 143/Α/09-11-2015).
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 67 του Νόμου 4386/2016 (ΦΕΚ 83/Α /11-05-2016) «Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις»:
Υποψήφιοι, οι οποίοι υποβάλλουν αίτηση στον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. προκειμένου να συμμετέχουν σε Εξετάσεις Πιστοποίησης Εκπαιδευτικής Επάρκειας Εκπαιδευτών Ενηλίκων της μη Τυπικής Εκπαίδευσης κι εφόσον ο φάκελός τους χαρακτηριστεί πλήρης εμπίπτουν σε μία από τις παρακάτω κατηγορίες:
αα) Όσοι διαθέτουν μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην εκπαίδευση ενηλίκων ή τη Δια Βίου μάθηση ή τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και κατάρτιση ή τη συνεχή εκπαίδευση και εκπαιδευτική πολιτική από Ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της ημεδαπής ή από αντίστοιχα αναγνωρισμένα Ιδρύματα της αλλοδαπής, οι οποίοι στο πλαίσιο των σπουδών τους σχεδίασαν, ανέλυσαν ή και υλοποίησαν Μικροδιδασκαλίες.
ββ) Οι εκπαιδευτές που είναι ενταγμένοι στο Εισαγωγικό Μητρώο Εκπαιδευτών Ενηλίκων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ αριθμ. 113613/3.11.2006 κ.υ.α. (Β΄ 1700) με θέμα: Τροποποίηση της αριθμ. 113172/2005 (Β΄ 1593) κοινής υπουργικής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας περί Συστήματος Πιστοποίησης Εκπαιδευτών Ενηλίκων ή σε άλλα Μητρώα Εκπαιδευτών και
- έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς το πρόγραμμα εκπαίδευσης εκπαιδευτών 300 ωρών του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας
ή
έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών φορέων που ανήκουν στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, διάρκειας τουλάχιστον 100 ωρών.
γγ) Οι εκπαιδευτές με διδακτική πείρα τουλάχιστον 150 ωρών σε ενηλίκους.
ΤΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΜΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΝΕΙ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΤΟ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΟΥΝ ΕΠΙΤΥΧΩΣ:
Α) Να δώσουν Εξετάσεις Πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ, ακόμη και αν δεν έχουν συγκεντρώσει τον απαραίτητο αριθμό των 150 διδακτικών ωρών
Β) Να διατηρήσουν σε ισχύ την Πιστοποίηση του Εκπαιδευτή Ενηλίκων, οι Πιστοποημένοι που ωστόσο δεν κατάφεραν να συμπληρώσουν τον αναγκαίο αριθμό διδακτικών ωρών, σύμφωνα με την κείμενη Νομοθεσία.
Γ) Να εμπλουτίσουν το επιστημονικό τους οπλοστάσιο οι Πιστοποιημένοι Εκπαιδευτές Ενηλίκων, λόγω ταχύτητας παλαίωσης της γνώσης
Δ) Να εξασφαλίσουν τη μέγιστη μοριοδότηση στις Προσκλήσεις για εκπαιδευτές ή Στελέχη σε Δομές Δια Βίου Μάθησης (ΔΙΕΚ, ΔΣΕΚ, ΚΔΒΜ των Δήμων, ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ κλπ).
ΕΠΙΠΛΕΟΝ:
- ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡ. ΠΡΩΤ. Φ.361.22/23 /91322 /E3/31-05-2017, ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΤΟΥ ΥΠΠΕΘ ("Διευκρινίσεις σχετικά με την επιλογή υποψηφίων διευθυντών όλων των τύπων Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ)"), ΚΡΙΤΗΡΙΟ 1,ε "Κριτήριο επιστημονικής – παιδαγωγικής συγκρότησης και κατάρτισης": Βεβαίωση ή πιστοποιητικό ετήσιας επιμόρφωσης σε Σ.Ε.Λ.Μ.Ε., Σ.Ε.Λ.Δ.Ε., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. / Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε. και Α.Ε.Ι., εφόσον δεν ήταν αναγκαίο προσόν για το διορισμό: 0,5 μονάδα. Αν ο υποψήφιος έχει περισσότερα πιστοποιητικά ή βεβαιώσεις ετήσιας επιμόρφωσης μοριοδοτούνται αθροιστικά έως δύο (2) πιστοποιητικά ή βεβαιώσεις με ανώτατο όριο τη μία (1) μονάδα!
ΔΗΛΑΔΗ TO ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΙΣΤΩΝΕΙ 0,5 ΜΌΡΙΟ ΣΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης, Διευθυντών Α/θμιας Εκπ/σης, Διευθυντών Β/θμιας Εκπ/σης, Συντονιστών Εκπαιδευτικού έργου, Διευθυντών και Υποδιευθυντών Σχολικών Μονάδων, Προϊσταμένων ΚΕΣΥ, Προϊσταμένων ΚΕΑ)
- Σύμφωνα με το ΦΕΚ 1151/29-03-2018, το Πρόγραμμα πιστώνει:
Α. ΔΥΟ (2) μόρια (μέγιστη μοριοδότηση) τους υποψήφιους για Διευθυντές στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ)
Β. ΔΥΟ (2) μόρια (μέγιστη μοριοδότηση) τους υποψήφιους για Υποδιευθυντές στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ)
Γ. ΔΥΟ (2) μόρια (μέγιστη μοριοδότηση) τους υποψήφιους για Διευθυντές στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.ΙΕΚ)
Δ. ΔΥΟ (2) μόρια (μέγιστη μοριοδότηση) τους υποψήφιους για Διευθυντές στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.ΙΕΚ)
- 3. Δύο (2 ) μόρια για διορισμό σε οποιαδήποτε ειδικότητα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
- 4. Δέκα (10) μόρια για διορισμό σε αποφοίτους ΔΕ και ΤΕ
Διάρκεια: 500 διδακτικές ώρες /9 Μήνες
Πού απευθύνεται:
- Σε όσους ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στις εξετάσεις Πιστοποίησης Εκπαιδευτών Ενηλίκων Μη Τυπικής Εκπαίδευσης από τον ΕΟΠΠΕΠ.
- Σε Πιστοποιημένους Εκπαιδευτές Ενηλίκων που δεν έχουν όμως συμπληρώσει τον αναγκαίο αριθμό διδακτικών (επιμορφωτικών) ωρών την τελευταία πενταετία και οφείλουν να παρακολουθήσουν συναφές επιμορφωτικό πρόγραμμα
- Σε Πιστοποιημένους Εκπαιδευτές Ενηλίκων που επιθυμούν να επικαιροποιήσουν και να εμπλουτίσουν το μεθοδολογικό τους «οπλοστάσιο» με τις νεότερες εξελίξεις στο Πεδίο.
- Σε Στελέχη Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτικούς
- Σε υποψηφίους για διορισμό στο ΥΠΠΕΘ (Κάθε ειδικότητας)
- Σε Ψυχολόγους, οι οποίοι ενδιαφέρονται να εργαστούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), ως Ψυχολόγοι Σύμβουλοι, λαμβάνοντας τη μέγιστη μοριοδότηση σύμφωνα με το σχετικό ΦΕΚ
- Σε Κοινωνιολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς, Ψυχολόγους και εργαζόμενους στον τομέα της Ψυχικής Υγείας οι οποίοι ενδιαφέρονται να απασχοληθούν ως σύμβουλοι καριέρας στο Δημόσιο και Ιδιωτικό Τομέα
- Σε όσους ενδιαφέρονται να εργαστούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) ως Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας, και στις Σχολές Γονέων ως Υπεύθυνοι Εκπαίδευσης ή εκπαιδευτές/εισηγητές, λαμβάνοντας τη μέγιστη μοριοδότηση σύμφωνα με το σχετικό ΦΕΚ
- Σε όσους ενδιαφέρονται να εργαστούν σε ΚΔΒΜ των Δήμων και Σχολές Γονέων ως Εκπαιδευτές ή Στελέχη
- Σε όσους ενδιαφέρονται να εργαστούν ως εκπαιδευτές σε Δομές Δια Βίου Μάθησης (Δημόσιες και Ιδιωτικές)
- Σε όσους επιθυμούν να προχωρήσουν σε μία διαδικασία αυτογνωσίας και προσωπικής καλλιέργειας
Σκοπός
Η παρουσίαση των σύγχρονων θεωριών μάθησης σχετικά με την εκπαίδευση ενηλίκων, οι καλές πρακτικές διδασκαλίας, όπως έχουν διαμορφωθεί από τη διεθνή και ελληνική εμπειρία, o σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, η κατάδειξη της σημασίας της επαγγελματοποίησης του έργου του εκπαιδευτή ενηλίκων και ο σχεδιασμός της μικροδιδασκαλίας.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχοι
Α) Σε επίπεδο Γνώσεων
-Η κατανόηση βασικών εννοιών περί εκπαίδευσης ενηλίκων
-Η κατανόηση των χαρακτηριστικών, των προσδοκιών και αναγκών των ενήλικων εκπαιδευομένων και του ρόλου του εκπαιδευτή
-Η απόκτηση γνώσεων στο σχεδιασμό της μικροδιδασκαλίας, των εργαλείων και εποπτικών μέσων καθώς και των εκπαιδευτικών τεχνικών για το σχεδιασμό διδακτικής ενότητας
Β) Σε επίπεδο Δεξιοτήτων και Ικανοτήτων
-Η αντίληψη της αναγκαιότητας της ιδιαιτερότητας της εκπαίδευσης σε ενήλικες
-Ικανότητα σχεδιασμού και εφαρμογής μικροδιδασκαλίας
-Η απόκτηση δεξιοτήτων στην υιοθέτηση αποτελεσματικών μοντέλων αξιολόγησης microteaching
Γ) Σε επίπεδο Στάσεων
-Η απόκτηση κουλτούρας αυτό-βελτίωσης μέσω της παρακολούθησης των εξελίξεων ενός ραγδαία αναπτυσσόμενου τομέα (εκπαίδευση ενηλίκων)
Η απόκτηση κουλτούρας συνεργασίας και σεβασμού της διαφορετικής άποψης
Aναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
Εισαγωγή στην Εκπαίδευση Ενηλίκων —Ιστορικό πλαίσιο εξέλιξης
Τα χαρακτηριστικά και οι προσδοκίες των Ενηλίκων Εκπαιδευομένων
Διερεύνηση εκπαιδευτικών αναγκών και στόχων
Η Σημασία της Πρώτης Συνάντησης
Τεχνικές γνωριμίας
Σύναψη Μαθησιακού Συμβολαίου
Βασικές Θεωρίες Μάθησης
Δυναμική της Ομάδας
Ο ρόλος του Εκπαιδευτή
Φύλλο και Διαπολιτισμικότητα στην Εκπαίδευση Ενηλίκων
Προοπτικές στην Εκπαίδευση Ενηλίκων
Νομοθετικό Πλαίσιο
Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Στόχων
Σχεδιασμός Περιεχομένου — Δόμηση Διδακτικών Ενοτήτων
Εκπαιδευτικές Τεχνικές που ενισχύουν την Ενεργητική Μάθηση
Εκπαιδευτικός χώρος —Εκπαιδευτικά μέσα διδασκαλίας — Κριτήρια επιλογής τους Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού έργου και διδασκαλίας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων
Πλαίσιο Μικροδιδασκαλίας (micro-teaching)
Τράπεζα Θεμάτων
Σημεία σημαντικά για τις Εξετάσεις Πιστοποίησης
Μέθοδος Υλοποίησης Προγράμματος
Τo επιμορφωτικό πρόγραμμα
- Διεξάγεται αποκλειστικά με την εξ αποστάσεως μέθοδο εκπαίδευσης (E-learning), μέσω της πλατφόρμας moodle.
- Περιλαμβάνει:
E-books, πολυμεσικό υλικό (παρουσιάσεις, οπτικοακουστικό υλικό), πρόσθετο υποστηρικτικό επιμορφωτικό υλικό (papers, ΦΕΚ, επιστημονικές-ερευνητικές ανακοινώσεις συνεδρίων, επιστημονικά άρθρα), εργασίες-δραστηριότητες, βιβλιογραφία-δικτυογραφία
Συνεχής διαδικτυακή επικοινωνία
Επιστημονικά τεκμηριωμένη ανατροφοδότηση και αξιολόγηση δραστηριοτήτων και εργασιών
Μεθοδολογία Αξιολόγησης:
- Αρχική (μεθοδολογική ανίχνευση των πραγματικών επιμορφωτικών αναγκών και ενδιαφερόντων των συμμετεχόντων)
- Διαμορφωτική (ενεργής συμμετοχή κάθε επιμορφούμενου στα θέματα και επιστημονικές δραστηριότητες που αναρτώνται στην πλατφόρμα μάθησης)
- Τελική (ανατροφοδότηση και αξιολόγηση εργασιών και tests αυτοαξιολόγησης).